10. ΕΛΛΑΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ

Τούτο εδώ το δοκίμιο, ‘Ελλάς Οδηγίες Χρήσης’, το ξεκίνησα ως κεφάλαιο σ’ένα άλλο δοκίμιο που λέγεται ‘τέχνη του βίου’, και συγκεκριμένα το κεφάλαιο ‘5db70 – Και η Ελλάδα;» της ενότητας ‘5db – Τι μάθαμε για το μέλλον’, όπως δείχνει ο σχετικός πίνακας περιεχομένων προς το τέλος.

Τι αφορά
Το θέμα μας εδώ είναι η ‘ελληνική δυσφορία’. Τη βλέπουμε με δυο τρόπους: σε σύγκριση με τις δυνατότητες της κοινωνίας μας, και σε σύγκριση με άλλα κράτη. Αυτή την αντικειμενική διαπίστωση, λίγοι τη δέχονται με ψύχραιμη ματιά. Στους πιο πολλούς επικρατεί μια στάση ενοχής που περιπλέκει τη δυσφορία και το πρόβλημα που την τροφοδοτεί. Είναι μια στάση βολική για πολλούς, που την καλλιεργούν οι νοηματοδότες της αυτομαστίγωσης.

Διερεύνησα το θέμα αναρτώντας κάποια βασικά κείμενα ως ερεθίσματα για συζήτηση, με σημείο αναφοράς τη σελίδα ‘ελληνική δυσφορία‘. Το ζουμί είναι πως οι διαγνώσεις του προβλήματος δείχνουν προς δυο διαφορετικές κατευθύνσεις. Η μια – η ‘ψυχολογική’ – ενοχοποιεί τον εθνικό χαρακτήρα. Η άλλη – η ‘πολιτική’ – εντοπίζει μια παγίδα αλληλεξάρτησης όπου έχουν εγκλωβιστεί και τα κόμματα και η κοινωνία. Αυτές τις δυο διαγνώσεις θα τις εξετάσω στις δυο ενότητες του δοκιμίου.

Το επιχείρημα του δοκιμίου στην ‘ψυχολογική’ ενότητα είναι το εξής:

Η αυτομαστίγωση στηρίζεται σε μια μεροληπτική αντίληψη για τον εθνικό χαρακτήρα. Θα το δείξω αναλύοντας τι γράφει ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος, πρύτανης της σχολής αυτομαστιγωτών. Έτσι θα φανεί ότι αυτή η μονόφθαλμη αφήγηση παραβλέπει τις σημαντικές λειτουργικότητες της ελληνικής κοινωνίας. Και θα εξηγήσω γιατί αυτός ο ‘λοξός λόγος’ των αυτομαστιγωτών είναι δημοφιλής και βλαβερός. Παράλληλα θα δούμε το θέμα των εθνικών χαρακτήρων, μαζί με τις αρετές της ελληνικής κοινωνίας.

'aretes t ell koinonias' 4sep16 Παρακαλώ σημειώστε την ημερομηνία: σήμερα Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2016 έκανα μια αναζήτηση στο Google με τη φράση «αρετές της ελληνικής κοινωνίας» που έδωσε 4 αποτελέσματα ενώ μια αναζήτηση με τη φράση «στραβά της ελληνικής κοινωνίας» έδωσε 14.400 αποτελέσματα. Πού μας οδηγεί μια τόσο βαρειά στραβομάρα;

Στη δεύτερη ενότητα με την ‘πολιτική’ εξήγηση θα εξετάσω δυο πράγματα. Πώς, κάποιες πολύ λογικές επιλογές, εγκλωβίζουν τα κόμματα και την κοινωνία σ’έναν τοξικό εναγκαλισμό, που τον νομιμοποιεί η κυρίαρχη  ‘ψυχολογική’ εξήγηση. Και πώς συγκρούονται οι αντιμέτωπες δυνάμεις: εκείνες που μπορούν να χαλαρώσουν αυτή τη παγίδα και εκείνες που τη σφίγγουν.

'strava t ell koin' 4sep16

Ξεκινώ λοιπόν να αναρτώ σταδιακά τα επιμέρους κείμενα του δοκιμίου:

10.05 Πίνακας περιεχομένων
10.07 Η πανοραμική θέα των πραγμάτων
10.10 Για ποιό πρόβλημα μιλάμε;
10.20 Η ‘ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ’ ΕΞΗΓΗΣΗ
10.21 Αναζητώντας τον φταίχτη
10.22 η άποψη του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου
10.23 Έξη αρετές-μητέρες
– 10.23.1 ΑΝΟΧΗ
– 10.23.2 ΔΙΝΟΙΑ
– 10.23.3 ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ
– 10.23.4 ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ
– 10.23.5 ΖΥΓΙΣΜΑ
– 10.23.6 ΑΥΤΟΝΟΜΟΘΕΤΗΣΗ
10.24 Προσωρινό συμπέρασμα
10.30 Ο λοξός λόγος
– 10.31 Μνημοδόμηση
– 10.32 Θυματολαγνεία
– 10.33 Ψυχολογικές τοξίνες
– 10.34 Πολιτικές τοξίνες
– 10.35 Η μυωπία της αυθεντίας
– 10.36 Το χαζό τσουβάλιασμα
– 10.37 Η ψυχική απόσταση
10.40 Εθνικός χαρακτήρας
10.50 Οι αρετές της ελληνικής κοινωνίας
10.70 Η ‘ΠΟΛΙΤΙΚΗ’ ΕΞΗΓΗΣΗ
10.80 Τι μάθαμε για το μέλλον
.

Advertisements

Responses

  1. Είναι κανόνας σχεδόν, ότι στην κριτική δοκιμιογραφία που αφορά την «κατάσταση» μια κοινωνίας, οι αρνητικές κριτικές υποσκελίζουν κατά πολύ τις θετικές. Λογικά αυτό εξηγείται: Κριτική κάνω όταν κάτι θεωρώ ότι συγκρούεται με το αναμενόμενο ή έστω προσδοκούμενο. Αν όλα πάνε καλά δεν έχω λόγο να μπώ σε τέτοιο κόπο. Η αλήθεια είναι, ότι η ελληνική κοινωνία σχεδόν από την συγκρότησή της σε εθνικό κράτος αντιμετωπίζει αλυσίδα από μεγάλες ήττες, ενώ σχεδόν όλες οι νίκες της στην πράγματικότητα είναι του τύπου της κάθαρσης στην τραγωδία: Σημειοδοτούν το τέλος μιας ήττας που θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη (μικρασιαστική καταστροφή, αλβανικό έπος, κυπριακό, κλπ.). Είναι λοιπόν σημαντικό το ερώτημα «τι είναι εκείνο που μακροπρόθεσμα μάλλον δείχνει πρός την κατεύθυνση ενός εθνικού αφανισμού». Σου εύχομαι να φωτίσεις κάπως το ερώτημα αυτό.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: