12.01 Τι αφορά

Η ενότητα «Ελληνικοί τόποι» αφορά μια συγκριτική έρευνα.
Αναφέρω συνοπτικά το ερέθισμα γι’αυτή την έρευνα και το σχέδιο για την υλοποίησή της.

Το ερέθισμα

Στις αρχές Ιουλίου 2016 με κάλεσαν να μιλήσω για την ιστορία των Σπετσών στο ‘Θερινό Πανεπιστήμιο’ που έγινε στην Αναργύρειο Σχολή (17-20 Ιουλίου) με θέμα «αειφόρο σχολείο, αειφόρος κοινότητα».

Πώς να χωρέσει η ιστορία των Σπετσών στα 15 λεπτά που προέβλεπε το πρόγραμμα; Τους περιέγραψα τις ‘μεταμορφώσεις’ του νησιού (ναυτιλιακή και τουριστική) και το ρόλο που έπαιξε σ’αυτές η τύχη και η ανθρώπινη βούληση (δείτε εδω τις σημείωσεις μου για την ομιλία).

Σ’αυτό το ‘Θερινό Πανεπιστήμιο’ είχαν έρθει εκπαιδευτικοί απο όλες τις γωνίες της Ελλάδας: απο τη Ζάκυνθο ως τη Λέσβο κι απο την Καβάλα ως τα Χανιά. Βλέποντας αυτή τη γεωγραφική ποικιλία, σκέφτηκα πως αυτοί οι άνθρωποι κουβαλούν ο κάθενας μια μοναδική και πολύτιμη γνώση. Μήπως θα μπορούσαμε, με αυτές τις γνώσεις, να φτιάξουμε κάτι που να είναι πιο ενδιαφέρον απο την κάθε γνώση ξεχωριστά;

Το σχέδιο

Ένας τρόπος για να συνδυάσουμε τις επιμέρους γνώσεις για διαφορετικούς τόπους, είναι με συγκριτική έρευνα. Να προχωρήσουμε δηλαδή απο την ‘κάθετη’ (ανά τόπο) στην ‘οριζόντια’ περιγραφή (ανά θέμα).

Το θέμα, στην ομιλία μου, ήταν η ‘άνθηση/παρακμή’ στις Σπέτσες με μοχλούς την ‘τύχη/βούληση’. Τέτοιες πράγματα συμβαίνουν παντού – διαφορετικά όμως στον κάθε τόπο. Όπως και άλλα ανάλογα ‘οριζόντια’ θέματα που θα τα εξετάσουμε κι αυτά στην έρευνα.

Ο τελικός στόχος είναι να συντάξουμε μια πρωτότυπη έρευνα που να δείχνει μια διαφορετική όψη της Ελλάδας, και να δημοσιευτεί το 2017 ως συλλογικό βιβλίο.
.

Αρέσει σε %d bloggers: