12.10.1 Πρόταση για συμμετοχή

Προς:
Όσες και όσους λάβαν μέρος στο ‘Θερινό Πανεπιστήμιο’ στις Σπέτσες (Ιούλιο 2016) με θέμα «αειφόρο σχολείο, αειφόρος κοινότητα»

Απο:
Πέτρο Χαριτάτο
Σπέτσες, 27 Ιουλίου 2016

Θέμα: Συμμετοχή σε συγκριτική έρευνα

Στην εναρκτήρια συνάντηση της Κυριακής 17 Ιουλίου, σάς μίλησα για τις «Μεταμορφώσεις των Σπετσών«. Σκοπός μου ήταν, με παράδειγμα τις Σπέτσες, να σάς δείξω έναν τρόπο ερμηνείας – ένα σχήμα ιστορικής προσέγγισης – που νομίζω πως ταιριάζει και σε άλλους τόπους της Ελλάδας.

Το ερμηνευτικό σχήμα είναι τα εξής:

Κοιτάμε κάποιον τόπο (νησί, πόλη, περιοχή) που κάποτε ζούσε με παραδοσιακό τρόπο. Κοιτάμε τα ερεθίσματα που ανέτρεψαν τις παλιές ισορροπίες. Και τις περιόδους άνθησης και μαρασμού που γνώρισε ο τόπος:

  1. Εποπτικά: πόσες μεταμορφώσεις (ανθήσεις/παρακμές) έγιναν
  1. Χρονικά: η κάθε περίοδος (χονδρικά) και τα βασικά της χαρακτηριστικά
  1. Μεταμορφώσεις:

– η αλυσίδα με τα κύρια γεγονότα

– στο κάθε γεγονός, ο ρόλος της τύχης και της ανθρώπινης βούλησης (τύχη όπως λ.χ. εξωτερικές επιδράσεις, γεωγραφία, πόλεμοι / βούληση όπως λ.χ. τοπικές φιλοδοξίες, οράματα, προσαρμογές)

– αποτελέσματα, παρατηρήσεις

  1. Ανακεφαλαίωση

Όλα αυτά θα τα δείτε, με παράδειγμα τις Σπέτσες, στις συνημμένες σημειώσεις που αποτελούν τον κορμό της ομιλίας.

Η έρευνα που σάς προτείνω:

Όταν είδα τις συμμετοχές στο ‘Θερινό Πανεπιστήμιο’, διαπίστωσα πως εσείς που ήρθατε απο όλες τις περιοχές – απο τη Ζάκυνθο ως τη Λέσβο κι απο την Καβάλα ως τα Χανιά,  έχετε δυο πολύτιμες ιδιότητες:

– εργάζεστε σε όλα τα σημεία της Ελλάδας
– ασχολείστε με την αειφορία και ξέρετε να σκέφτεστε πιο «σφαιρικά»

Αυτές οι δυο ιδιότητές σας, με οδήγησαν στην εξής σκέψη:

(α) αν είναι δυνατόν να εφαρμόσετε αυτόν τον τρόπο προσέγγισης, στους τόπους που εσείς γνωρίζετε…
(β) …τότε θα μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις…
που (γ) ίσως θα μάς δείξουν πράγματα που τώρα δεν φαίνονται.

Νομίζω πως μπορεί να προκύψει μια πρωτότυπη δημοσίευση για την οποία όλοι οι συγγραφείς της θα είναι περήφανοι.

Σάς προσκαλώ λοιπόν, αν σάς ενδιαφέρει να λάβετε μέρος, να μού στείλετε δυο λόγια για τα εξής:

  1. με ποιόν τόπο μπορείτε ν’ασχοληθείτε; (λ.χ. Σπέτσες)
  2. ποιές είναι οι κύριες μεταμορφώσεις του; (λ.χ. για τις Σπέτσες: άνθηση ναυτιλίας, παρακμή ναυτιλίας, άνθηση τουρισμού)
  3. ποιά περίοδο καλύπτουν χονδρικά; (λ.χ. για τις Σπέτσες: 1700 – 1800 – 1900 – σήμερα)
  4. σκέψεις σας για το πώς να βελτιωθεί αυτή η έρευνα

Σ’αυτό το στάδιο δεν χρειάζεται να γράψετε κάτι επεξεργασμένο: λίγες πρόχειρες αράδες αρκούν ή ένα απλό «μ’ενδιαφέρει, αλλά απο Σεπτέμβριο».

Βιβλιογραφία

α) ‘Ανεξερεύνητες Σπέτσες’, Π. Χαριτάτος, Αθήνα 2004. Ο εκδότης έκλεισε αλλά ακόμα υπάρχουν αντίτυπα στα βιβλιοπωλεία. Μπορείτε πάντως να βρείτε τα πλήρη κείμενα στην παρακάτω ιστοσελίδα:
β) ‘Διαδρομές και μονοπάτια στις Σπέτσες’ = https://spetsesdiadromes.wordpress.com/
(φτιάχτηκε για να συνοδεύει το χάρτη του νησιού που εκδόθηκε το 2011)

Επίσης μπορεί να σάς ενδιαφέρουν τα εξής:
γ) ‘Όψεις και απόψεις στις Σπέτσες’ = https://spetses.wordpress.com/
(φτιάχτηκε για να συνεχίσει το βιβλίο «Ανεξερεύνητες Σπέτσες»)
δ) ‘Τέχνη του βίου’ = https://texnitoubiou.wordpress.com (δοκίμιο υπο κατασκευή)

Συνημμένο

Σημειώσεις της ομιλίας «Οι μεταμορφώσεις των Σπετσών» (2 σελίδες)
.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: