Αναρτήθηκε από: Petros Haritatos | 22/06/2016

Γιατί η κινεζική τέχνη δεν δείχνει γυμνά;

Ανάμεσα στις ιδέες που λαβαίνω για την ιστοσελίδα «τέχνη του βίου»: γιατί δεν δείχνει γυμνά η κινεζική τέχνη, αντίθετα με την ελληνική; / μήπως οι προτιμήσεις μας είναι περισσότερο ‘βιολογικές’ παρά ‘ψυχικές’; / μια αντίκρουση και μια επιβεβαίωση της άποψης του Παναγιώτη Κονδύλη για τη σχέση κομμάτων-κράτους / μια πρόταση για να βλέπουμε τα πράγματα πιο σφαιρικά / γιατί λείπει το κεφάλαιο που αφορά την οθωμανική εποχή. Δείτε εδώ τις σχετικές παρατηρήσεις:

1. Γιατί η κινεζική τέχνη δεν δείχνει γυμνά, αντίθετα με την ελληνική;
Παρατηρεί η Λ.Π. πως η κλασική κινεζική τέχνη διαφέρει πολύ απο τη δυτική, ιδιαίτερα στην απεικόνιση του σώματος – καμιά σχέση με τους αρχαϊκούς κούρους, με τα ιδανικά σώματα της κλασικής και με τα ρεαλιστικά γυμνά της ελληνιστικής εποχής. Μήπως αυτό, διερωτάται, αντανακλά και διαφορετική αντίληψη για την ανθρώπινη φύση;

[Όμορφο και δύσκολο ερώτημα που θέλει ψάξιμο. Πού θα βρούμε τις αντίθετες απόψεις για το θέμα; Και πώς θα τις συγκρίνουμε; Μια ιδέα ίσως δίνει ο σινολόγος Francois Jullien στην ψηφίδα «Κινεζικά και Δυτικά νοήματα» του κεφαλαίου «Νοήματα«.]   

2. Μήπως οι προτιμήσεις μας είναι περισσότερο ‘βιολογικές’ παρά ‘ψυχικές’;
Για το πώς δημιουργούνται οι προτιμήσεις, η Α.Δ. αναφέρει πως τα πειράματα του βιολόγου Φρανς ντε Βάαλ (Frans de Waal) δείχνουν πως υπάρχει αίσθηση δικαιοσύνης και αδικίας ανάμεσα στους πιθήκους. Ενώ η Πέγκι Μέισον (Peggy Mason) αποδεικνύει πως οι αρουραίοι εκφράζουν συμπόνια και αλτρουισμό.

[Στο δοκίμιο, όσον αφορά τις προτιμήσεις και αντιπάθειες, επισημαίνω το ρόλο της ηθικής. Όμως τα ηθικά κριτήρια, λέει η Α.Δ., στηρίζονται σε βιολογικά θεμέλια, όπως αποδεικνύουν οι FdW και PM. Αν είναι έτσι, διερωτώμαι μήπως υπάρχει εκεί και μια προδιάθεση εξωραϊσμού που αγνοοεί αντίθετες συμπεριφορές όπως αδικία, αδιαφορία και εγωισμό;]

3. Μια αντίκρουση της άποψης του Κονδύλη για τη σχέση κομμάτων-κράτους…
Ο Μ.Σ. μού έστειλε ένα κείμενο με ενδιαφέροντα επιχειρήματα που αντικρούουν τη θέση  του Παναγιώτη Κονδύλη για τον αρνητικό ρόλο των κομμάτων. Αυτά τα επιχειρήματα περιέχονται σε  μιαν εισήγηση του Βασίλη Μπογιατζή με θέμα τη νεωτερικότητα στην Ελλάδα.
Ο Μπογιατζής (σελ.17) περιγράφει την άποψη που θεωρεί πως η Ελλάδα είναι ασύμβατη με τη νεωτερικότητα, αφ’ενός επικαλούμενη την «καθυστέρηση» ή την ελληνική «ετερότητα», και αφ’ετέρου υποβαθμίζοντας και αποσιωπώντας τις «κατ’εξοχήν νεωτερικές πολιτικές διαδικασίες που εκτυλίχθηκαν στο ελληνικό πλαίσιο» όπως εκείνες που περιγράφει ο Gunnar Hering στο δίτομο «Τα πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα,1821-1936».
Ως «νεωτερικές πολιτικές διαδικασίες» αναφέρει (σελ. 8) ότι σύμφωνα με τον Hering «οι διαφωτιστικές φιλελεύθερες ιδέες που εμφανίστηκαν στην Ελλάδα ήδη κατά τα προεπαναστατικά χρόνια προκάλεσαν ποικίλες ρηγματώσεις στα φαινομενικά αρραγή πελατειακά δίκτυα προστασίας. (…) Επίσης αναφέρει πως ο Hering «καταρρίπτει τρεις ανθεκτικούς μύθους ως προς το κομματικό φαινόμενο: τα κόμματα δεν ήταν απλώς και μόνο πελατειακοί μηχανισμοί, δεν ήταν ενεργούμενα ξένων συμφερόντων, δεν ήταν αρχηγικοί σχηματισμοί με μόνο στόχο την κατάληψη της εξουσίας.»
Και συνεχίζει (σελ.9): «…οι αντιθέσεις ανάμεσα στα κόμματα ερείδονταν στην ύπαρξη αντίθετων οργανωμένων συμφερόντων και προσανατολισμών. Ποικίλοι εκσυγχρονιστές – Καποδίστριας, Τρικούπης, Βενιζέλος – δεν δίστασαν να χρησιμοποιήσουν αντιφιλελεύθερα και αυταρχικά μέτρα για να ενισχύσουν την εξουσία τους, ενώ «πατριαρχικά» σκεπτόμενοι – Δηλιγιάννης – δεν δίστασαν, αντιθέτως, να εκφράσουν την απόλυτη προσήλωσή τους στους συνταγματικούς τύπους. Έτσι, ο Hering υπερέβη διαμιάς το δίπολο «ανάπτυξη-υπανάπτυξη» και τα συμπαρομαρτούντα του, αναδεικνύοντας το πολυδιάστατο της ιστορικής πορείας, η οποία δεν επιδέχεται εύκολες αναγωγές και τυποποιήσεις.»

4. …και μια επιβεβαίωση
Απο τον Δ.Γ: «…σπεύδω να καταθέσω ότι κάθε υπουργός θεωρεί προσωπική του περιουσία την αλληλογραφία και έγγραφα του υπουργείου και τα παίρνει μαζί του όταν αποχωρεί. Δεν υπάρχει η αίσθηση της συνέχειας του κράτους. (…) Θυμάμαι ότι επί υπουργίας [- – -] στο Υγείας και ευρισκόμενος στο υπουργείο για την μεταφορά του νοσοκομείου σε άλλο σημείο της Αθήνας, αιφνιδίως με ρώτησε ο σύμβουλος του υπουργού …άν θέλω να αναλάβω πρόεδρος στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός και αν δέχομαι να πάω την Τρίτη να ορκιστώ! Εγώ του είπα έχω έρθει εδώ για άλλο λόγο. Και ο υπουργός: ‘Εσύ είσαι που δεν τα παίρνεις και τάχουν όλοι μαζί σου;’ Ο υπουργός σε θέση ‘παιδαγωγού’!»

5. Μια πρόταση για να βλέπουμε τα πράγματα πιο σφαιρικά
Αντιδρώντας στην ανάρτηση για «το παράδοξο της εξουσίας» η Θ.Κ. γράφει:
(…) «όταν σταματήσουμε σαν λαός να μας φταίνε πάντα οι άλλοι, όταν ο κάθε ένας δεχθεί την ευθύνη των πράξεων του, τότε όλα θα έχουν προχωρήσει η επιστρέψει σε μια τάξη πραγμάτων συναφή με το σύμπαν.
Δεν είναι οι άνθρωποι μόνον Ελληνες. Ο άνθρωπος είναι απανταχού άνθρωπος. Το υποτιθεμενο ανώτερο ον και κατά την ταπεινή μου γνώμη το πιο καθυστερημένο στην σύμπαντικη τάξη πραγμάτων.»μακαριοι οι πτωχοι τω πνευματι» είχε πει ένας αγαπημένος πεφωτισμενος άνθρωπος.»

6. Γιατί λείπει απο την ιστοσελίδα το κεφάλαιο της οθωμανικής εποχής;

Πράγματι, στην ενότητα «2. Τα πειράματα της ιστορίας» σταμάτησα στη βυζαντινή εποχή και δεν ανάρτησα την οθωμανική. Ο λόγος είναι διότι αυτό το κεφάλαιο έχει ρίζες στο ίδιο έδαφος με δυο κεφάλαια της ενότητας «3. Τι μάθαμε για την κοινωνία«: (α) εκείνο που αφορά τη θέση της θρησκείας και (β) εκείνο με τη θέση του Ισλάμ απέναντι στη Δύση, τού οποίου ανάρτησα μόνο την προϊστορία.
Ακόμα προσπαθώ να δω πώς σχετίζονται τα παραπάνω (α) και (β) μεταξύ τους, αλλά και με το εξής (γ):
Καθώς μελετώ την ‘ελληνική δυσφορία‘ βλέπω πως οι ερμηνευτές της – πλην Κονδύλη – προσπερνούν τους φιλόδοξους και ισχυρούς γεωπολιτικούς όγκους (σαν να ήταν αδρανείς κι αόρατοι) που λέγονται Τουρκία, Ισλαμισμός και μετανάστευση. Ίσως έχουν δίκιο, ίσως όχι. Αν έχουν δίκιο, καλό θα ήταν να εξηγήσουν γιατί δεν υπάρχουν λόγοι ανησυχίας]

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: